Köpfilosofi

Jag har varit på ganska många föreläsningar där man uppmanat att bojkottat konsumtionssamhället på de flesta plan. Klädindustrin har under de senaste decceniet utvecklats till ett inferno av kollektioner, sortiment och accesoarer i en salig röra. Ibland kan det vara svårt att att ha kontroll över vad som tillhör vår- och vad som tillhör sommarkollektionen; vissa företag släpper fyra kollektioner under ett år och vissa upp till åtta. Vissa företag erbjuder nya varor varje vecka i butik medan vissa fokuserar på en viss målgrupp i samhället med endast två. Personligen tycker jag det dels är tråkigt att modeindustrin följt konsumtionsmönstret och nu tvingas strypa produktionerna eftersom man missar de delar i produktionskedjan som är viktig för att framställa plaggen; det vill säga delar som kan översättas i mänskliga rättigheter och miljöfrågor. Jag själv har börjat använda mig av en köpfilosofi som jag tycker fungerar riktigt bra; varje nytt plagg ska följas av att jag gör mig av med ett gammalt; antingen genom försäljning eller genom förflyttning till fars garderob. Detta gör att slit-och-släng begreppet tar ut sin rätt och samtidigt känner jag mig mer medveten om jag byter ut ett skjorta mot en secondhand skjorta; det gäller att vara ansvarsfull - och fler borde följa mitt exempel!

Rikard

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

URL/Bloggadress:


Kommentar: