Christian Dior

Var det någon mer än jag som missade dokumentären "Christian Dior - the man behind the myth" som gick på Viasat - History Channel för några dagar sedan? Det gjorde i alla fall jag men som tur är så ringde min morfar och sa att han spelat in det åt mig. Nu har jag i alla fall sett färdigt på det och jag måste säga att jag är helt mållös. Trots Christians framgångar så lät han det aldrig stiga honom över huvudet, hans grundtanke var istället att försöka återskapa det modet som hans mor bad, en uppdatering av "la belle epoque" och "art noveau"
En otroligt bra dokumentär fylld med otroligt snygga videoinklipp och massor av klänningar, mode på högsta nivå. Christian Dior är ju mest känd för hans "New Look" som introducerades våren 1947, också det som var det riktiga startskottet i hans framgångsrika karriär. Bakom myten så stod en person som kände sig kluven i två delar, en timid man och en framgångsrik modeskapare. Hans dröm om ett framgångsrikt modehus besannades men det var också på grund av det, hans dröm som gjorde att han tillslut arbetade ihjäl sig.

image41

image40

Rikard

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Missade den tyvärr, underbar bild den översta!

2008-03-24 @ 19:16:38
URL: http://stenvreten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

URL/Bloggadress:


Kommentar: